Klimaatcommunicatie
Hoe krijg je ze mee? Leer over activerende klimaatgesprekken, omgaan met weerstand en drogredenen, pitches voor klimaatactie, ongemakkelijke en spannende gesprekken, en het ontdooien van onverschilligheid.
“Het is wel belangrijk, maar …” (= welwillend, maar niet doorpakken)
“Daar gaan wij het verschil toch niet in kunnen maken?” (= weerstand)
Gesprekken over duurzaamheid hebben van die momenten dat je denkt: hoe reageer ik nu? Wat voel jij voor ongemak of ongeduld bij dit soort gesprekken?
Als jij werkt aan duurzaamheid, mensen mee wil krijgen en moeilijke gesprekken wil kunnen ombuigen, dan is deze training voor jou. Herken je dat gesprekken soms stilvallen, mensen maar moeilijk tijd kunnen of willen maken voor actie, of dat duurzaamheid tot vermoeiende discussies leidt? Of dat er wél bijval is, maar niet genoeg actie? Of dat ongemak je remt om het gesprek überhaupt te starten?
Dit hoeft niet zo te gaan. Leer hoe je gesprekken over klimaat en duurzaamheid zo voert dat ze niet polariseren, langs elkaar heen gaan of doodslaan, maar juist leiden tot verbinding en actie.
In onze training klimaatcommunicatie leer je een effectieve ambassadeur te zijn van duurzaamheid.
Ik doe graag meeWie geoefend en onderlegd is in klimaatcommunicatie, kan de valkuilen van communicatie over zo’n gevoelig en complex onderwerp herkennen, omzeilen en er goed mee omgaan.
VOOR WIE
Jij wil je boodschap goed overbrengen bij collega’s, wijkbewoners, het management en bestuurders, of wie dan ook. Je wil dat het je lukt om anderen vanuit hún perspectief en waarden te motiveren om in actie te komen. Bijvoorbeeld omdat jij coördinator of manager bent voor duurzaamheid in je organisatie, communicatieprofessional met duurzaamheid als thema, of omdat je projecten over duurzaamheid leidt, of daarover adviseert. Dat wil je ook kunnen in uitdagende, wat spannende, situaties. Of in situaties waarin mensen de spanning ontlopen. In werksituaties, maar soms ook privé.
Deze dag is minder geschikt voor mensen die communicatietaken hebben waarbij luisteren of interactie (vrijwel) niet mogelijk is. Voor schriftelijke communicatie kan je onze masterclass duurzame verhalen schrijven volgen.
Je leert over de volgende onderwerpen en vragen. Meestal breng je daarvoor je eigen praktijksituaties en vragen in om mee te oefenen.
Een speciale gastdocente zal je leren om ‘zenuwstelsels te lezen’ en laten ervaren hoe (co-)reguleren van je eigen en andermans zenuwstelsel werkt. Zo kan verbinding, nieuwsgierigheid en – uiteindelijk- verandering ontstaan.
Als je in staat bent sterke emoties of onverschilligheid te transformeren zul je effectiever zijn voor een transformatie van het systeem dan wanneer je ‘de vijand’ of ‘de onverschillige’ wilt bestrijden.
We oefenen veel in deze training. De verhouding theorie-toepassing en ervaring is ongeveer 30-70. Je kan bovendien profiteren van de geleerde lessen van je mede deelnemers die ook werken aan duurzaamheid.
Zo wordt duurzaamheid een onderwerp dat mensen kan inspireren!
Lijkt het je leuk om eens voor te proeven van onze expertise over klimaatcommunicatie? Volg dan ons lunchwebinar over klimaatcommunicatie.
Na deze training heb je / kan je:
Theodore Roosevelt
Deze training wordt verzorgd door Manu Busschots (1977).
Manu heeft sinds 2007 ervaring als coach en opleider van coaches en heeft daarmee zijn fundament gelegd voor goed verbinden, activeren en communiceren. Sinds 2016 is hij door gaan bouwen op dat fundament door zich te specialiseren in klimaatcommunicatie. Hij richtte Stichting KlimaatGesprekken op en is mede- auteur van de herziene ‘klimaatcoachgids’ en auteur van het boek: Van duurzaamheid naar deep change.
Wat Manu kenmerkt is een combinatie van diepgang, deskundigheid, rake observaties en praktische tips.
De gastdocente is Leonie Stekelenburg.
Leonie raakte als kind geïnspireerd om toe te werken naar het soort samenleving dat beschreven staat in Thea Beckman’s “Kinderen van Moeder Aarde”. Na een studie waarin ze complexe systemen leerde bestuderen, gevolgd door tien jaar ervaring in het bedrijfsleven op strategisch en bestuursniveau, besefte ze dat de systemen alleen getransformeerd kunnen worden, als we ook werken aan de denkkaders en het bewustzijn dat ze heeft voortgebracht.
Sindsdien heeft ze via meerdere leerwegen op dat vlak (o.a Joanna Macy, somatisch lichaamswerk en deep ecology) een eigen antwoord gevonden op de vraag hoe echte transformatie werkt en past ze haar expertise over het zenuwstelsel toe voor klimaatcommunicatie.
De dagen zijn van 9.30-17.15 uur, in Amersfoort, op vijf minuten lopen van het station en met parkeerplek voor de deur.
De volgende training staat gepland voor di. 3 en woe. 4 juni en do. 3 juli. Data voor later in het jaar staan in het aanmeldformulier.
Voor deze 3 daagse training zijn de kosten, inclusief lunch, 1.025,- euro per persoon (excl. BTW). Zou dit je deelname belemmeren? Per groep zijn er 2 solidariteitplekken beschikbaar tegen het tarief van 525,- euro (excl. BTW).
De groep is minimaal 6 en maximaal 10 mensen groot.
Wil je overleggen of deze training iets voor jou is? Neem dan gerust even contact op.
Ik vind deze training een aanrader als je een verdiepende slag wilt maken in impactvoller communiceren over een beladen en complex topic als klimaat, toepasbaar in een business context. Je leert onder andere hoe je vanuit je eigen behoefte meer ruimte kunt creëren, en met bewuste inzet van communicatietechnieken meer impact kunt maken.
“Ik vond de cursus erg geslaagd. Het heeft me gesterkt in mijn idee om meer met waarden te gaan doen, en hiervoor heb ik een klein project opgezet binnen onze organisatie. In mijn communicatie vind ik het nog steeds lastig, maar ik ben wel een stuk milder geworden, omdat ik heb geleerd dat boos worden het niet beter maakt.”
“De training leert je hoe je op een waardevolle manier over het klimaat kunt communiceren met verschillende doelgroepen.”
De training geeft op een heldere manier inzicht in hoe je een goed klimaatgesprek kan voeren, door direct te oefenen is de informatie van de dag ook goed blijven hangen en kan ik het geleerde direct aan collega’s vertellen en het inzetten in gesprekken. Het is te gebruiken bij alle onderwerpen waarbij sprake is van polarisatie.