Klimaatcommunicatie 1+2

Hoe krijg je ze mee? Leer over activerende klimaatgesprekken, omgaan met drogredenen, pitches voor klimaatactie, gesprekken onder spanning en ontdooien van onverschilligheid.

“Moet dat er ook nog bij? Daar gaan wij het verschil toch niet in kunnen maken?” Deze zin, of een variant hierop, zoals “belangrijk, maar…” heb je vast wel eens gehoord.

Werk jij aan duurzaamheid? En wil je mensen meekrijgen en gesprekken kunnen ombuigen? Dan herken je waarschijnlijk wel dat gesprekken soms stilvallen, mensen maar moeilijk tijd kunnen of willen maken voor actie, of dat duurzaamheid tot vermoeiende discussies leidt. Of dat er wél bijval is, maar nauwelijks actie. Dit hoeft echter niet zo te gaan. Hoe kan je gesprekken over klimaat en duurzaamheid zo voeren dat ze niet polariseren, langs elkaar heen gaan of doodslaan, maar juist bruggen bouwen?

In onze training klimaatcommunicatie leer je daar meer over.

Duurzaamheid raakt aan onze identiteit (‘niets voor mij’) en aan persoonlijke verlangens of verborgen belangen, waardoor weerstand en onverschilligheid als valkuilen op de loer liggen. Bovendien is het vaak een complex onderwerp, waarbij selectief omspringen met (achterhaalde) feiten nogal eens voorkomt – dooddoeners waar jij je aan ergert of door stilvalt.

Wie geoefend en onderlegd is in het klimaatgesprek, kan deze valkuilen herkennen, omzeilen en er goed mee omgaan. Zo blijf je niet hangen in intellectuele dooddoeners of botsende belangen, die de boel op slot zetten?

Voor wie?

Jij wilt je boodschap goed overbrengen bij collega’s, het management en bestuurders, wijkbewoners of anderen. Je wil dat het je lukt om anderen vanuit hún perspectief en waarden te motiveren om in actie te komen. Bijvoorbeeld omdat jij coördinator of manager bent voor duurzaamheid in je organisatie, communicatie professional met duurzaamheid als thema, of omdat je projecten over duurzaamheid leidt of daarover adviseert. Dat wil je ook kunnen in uitdagende, wat spannende, situaties. Of situaties waarin mensen de spanning ontlopen.

Deze dag is minder geschikt voor mensen die communicatie taken hebben waarbij luisteren of interactie (vrijwel) niet mogelijk is. Of voor mensen die communicatie tips zoeken die los staan van reflectie op hun eigen stijl en lichamelijke emoties.

Inhoud en werkwijze

We behandelen de volgende onderwerpen en vragen.

Wat zijn de pijlers voor een gesprek over duurzaamheid dat echt tot nieuwe inzichten kan leiden? Hoe kan je zo naar anderen luisteren dat gesprekken niet polariseren of langs elkaar heen gaan?

Hoe kan je goed omgaan met drogredenen en denkfouten, die soms al te makkelijk ‘gepapegaait’ worden?

Welke doelgroep wordt door welke waarden en frames aangesproken?

En wat zeg je als jij de kans krijgt om een korte pitch te houden voor een groep mensen voor (meer) klimaatactie?

De grondbeginselen van conflict en verbinding én wat dit van jou zelf vraagt. Het gaat erom de ruimte in jezelf te vergroten voor de ontmoeting met de ander (holding space).

Een speciale gastdocente zal op dag 2, je leren om ‘zenuwstelsels te lezen’ en laten ervaren hoe (co-)reguleren van je eigen en andermans zenuwstelsel werkt. Zo kan verbinding, nieuwsgierigheid en – uiteindelijk- verandering ontstaan.

Als je in staat bent sterke emoties of onverschilligheid te transformeren zul je effectiever zijn voor een transformatie van het systeem dan wanneer je ‘de vijand’ of ‘de onverschillige’ wilt bestrijden.

Zo wordt duurzaamheid een onderwerp dat mensen kan inspireren!

We oefenen veel in deze training. De verhouding theorie-toepassing en ervaring is ongeveer 30-70. Er is bovendien tijd om te profiteren van de geleerde lessen van andere professionals die werken aan duurzaamheid.

Resultaten. Na deze training heb je / kan je:

  • De pijlers voor een goed klimaatgesprek. Geïnspireerd door de fijngeslepen methodes van KlimaatGesprekken, Deep Canvassing en Geweldloze Communicatie  

  • Geoefend en stappen gemaakt in voor jou lastige gesprekssituaties.

  • Effectieve reacties op veel voorkomende dooddoeners en drogredenen rondom duurzaamheid.

  • Een idee van de ‘gevoelige snaren’ voor diverse doelgroepen.

  • Jouw ‘pitch’ voor klimaatactie geoefend en verbeterd.

  • De geleerde lessen van anderen die communiceren over verduurzaming.

  • Handvatten en training om bruggen te bouwen in spannende situaties of voor ‘ontdooien’ en verbinden. 

Ik doe graag mee

“People don’t care how much you know, until they know how much you care.” 

Theodore Roosevelt

Begeleiders

Deze training wordt verzorgd door Manu Busschots (1977). 

Manu heeft sinds 2007 ervaring als coach en opleider van coaches en heeft daarmee zijn fundament gelegd voor goed verbinden en communiceren. Sinds 2016 is hij door gaan bouwen op dat fundament door zich te specialiseren in klimaatcommunicatie. Hij richtte Stichting KlimaatGesprekken op en is mede auteur van de herziene ‘klimaatcoachgids’ en auteur van het boek in wording: van duurzaamheid naar deep change.

Wat Manu kenmerkt is een combinatie van diepgang, deskundigheid, rake observaties en praktische tips.  

De gastdocente voor dag 2, is Leonie Stekelenburg. 

Leonie raakte als kind geïnspireerd om toe te werken naar het soort samenleving dat beschreven staat in Thea Beckman’s “Kinderen van Moeder Aarde”. Na een studie waarin ze complexe systemen leerde bestuderen, gevolgd door tien jaar ervaring in het bedrijfsleven op strategisch en bestuursniveau, besefte ze dat de systemen alleen getransformeerd kunnen worden, als we ook werken aan de denkkaders en het bewustzijn dat ze heeft voortgebracht.

Sindsdien heeft ze via meerdere leerwegen op dat vlak (o.a Joanna Macy, somatisch lichaamswerk en deep ecology) een eigen antwoord gevonden op de vraag hoe echte transformatie werkt en past ze haar expertise over het zenuwstelsel toe voor klimaatcommunicatie.

Praktisch & Kosten

De dagen zijn van 9.30-17.00 uur, in Amersfoort, op vijf minuten lopen van het station en met parkeerplek voor de deur.

De volgende training staat gepland voor donderdag 21 en donderdag 28 maart. Data voor later dit jaar staan in het aanmeldformulier. 

De kosten voor deelname, inclusief lunch, zijn 645,- euro per persoon (excl. BTW). Zou dit je deelname belemmeren? Per groep zijn er 2 solidariteitplekken beschikbaar tegen het gereduceerde tarief van 325,- euro (excl. BTW).

De groep is minimaal 6 en maximaal 10 mensen groot. 

Wil je overleggen of deze dag iets voor jou is? Neem dan gerust even contact op.

aanmelden

Ervaringen

Ik vind deze training een aanrader als je een verdiepende slag wilt maken in impactvoller communiceren over een beladen en complex topic als klimaat, toepasbaar in een business context. Je leert o.a. hoe je vanuit je eigen behoefte meer ruimte kunt creëren, en met bewuste inzet van communicatietechnieken meer impact te maken.
– Marieke van der Heijden, bol.com

“Ik vond de cursusdag erg geslaagd. Het heeft me gesterkt in mijn idee om meer met waarden te gaan doen, en hiervoor heb ik een klein project opgezet binnen onze organisatie. In mijn communicatie vind ik het nog steeds lastig communiceren, maar ik ben wel een stuk milder geworden, omdat ik heb geleerd dat boos worden het niet beter maakt.”

Geerte, onderzoeker

“De training leert je hoe je op een waardevolle manier over het klimaat kunt communiceren voor verschillende doelgroepen.”

– Angelique Sijsenaar – Business Analist sustainability

De training geeft op een heldere manier inzicht in hoe je een goed klimaatgesprek kan voeren, door direct te oefenen is de informatie van de dag ook goed blijven hangen en kan ik het geleerde ook direct aan collega’s vertellen en het direct inzetten in gesprekken. Het geleerde is te gebruiken bij alle onderwerpen waarbij sprake is van polarisatie.
– Mireille Peletier, Projectleider duurzaamheid en energietransitie bij de Tintengroep