Blogs

Manu’s best gelezen posts van december

Blog (december 2024) – door Manu Busschots

Sociale media zijn vluchtig. Jammer, vinden we soms. Want sommige inzichten zijn het veel langer waard om te delen. Daarom een selectie uit de meest gelezen posts van Manu, namens Deep Change Academy. Oorspronkelijk werden ze geplaatst in december 2024.

Smaken ze naar meer? Volg Manu via Manu Busschots ๐Ÿ’š | LinkedIn

Fossielvrij in 2030? Hoe dan, vroeg de algemeen directeur zich af.

“Dat weet ik ook niet, maar als je het niet opschrijft, dan gaan we er ook niet over nadenken” gaf de brouwmeester als antwoord. Ze zijn nu een paar jaar verder. Het is eind 2024 en de mensen van Gulpener Bierbrouwerij zijn er nog niet, maar ze gaan er wel komen! Duurzaamste brouwerij van Europa…

Tijdens een reรผnie  van de deelnemers aan het Sustainability Leadership Programme van TIAS School for Business and Society kregen wij het hele verhaal te horen van de obstakels die ze moesten overwinnen om de stip op de horizon werkelijkheid te maken.

De start was meteen lastig: van de vijf partijen die ze vroegen om een voorstel, haakten meerdere partijen af, omdat het te moeilijk leek. Maar 1 partij ging de uitdaging aan en werkte een jaar lang aan innovaties, om het energie-intensieve proces van brouwen volledig te elektrificeren.
Bewonderenswaardig: wat ze hiervan geleerd hebben, willen ze bij Gulpener best delen met andere brouwers. Want ‘het kan ons niet snel genoeg gaan, dat de hele branche verduurzaamt.’

Zo kan het dus lopen, als leiders er vol voor gaan, samen met de hele organisatie. Eerlijk is eerlijk: niet iedereen kon of wilde mee in de jaren tachtig toen de vader van de huidige directeur voorstelde om niet alleen te ondernemen, maar maatschappelijk verantwoord te ondernemen.
Maar inmiddels willen ze nooit meer terug, daarvoor zijn de voordelen te groot. Het onderscheidt hen commercieel: mensen kiezen er bewust voor bij deze brouwerij te werken. De wederkerig opgebouwde relaties (ipv transactioneel winst maken) hielpen hen door de coronapandemie.

Hun doorzetten en ambities als ondernemer vond ik dubbel inspirerend in een tijd waarbij de politiek achterloopt op de klimaatdoelstellingen.

“Je wordt niet dik tussen kerst en oud en nieuw, maar tussen oud en nieuw en kerst”. ๐—ฉ๐—ฎ๐—ป๐˜‚๐—ถ๐˜ ๐—ฑ๐—ถ๐—ฒ๐˜‡๐—ฒ๐—น๐—ณ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ด๐—ฒ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฐ๐—ต๐˜๐—ฒ ๐—ฎ๐—ฑ๐˜ƒ๐—ถ๐˜€๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ถ๐—ธ ๐—ท๐—ฒ ๐—ผ๐—บ ๐—ก๐—œ๐—˜๐—ง ๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ธ๐—น๐—ถ๐—บ๐—ฎ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—ฐ๐˜๐—ถ๐—ฒ ๐˜๐—ฒ ๐˜€๐—ฝ๐—ฟ๐—ฒ๐—ธ๐—ฒ๐—ป ๐˜๐—ถ๐—ท๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐˜€ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ณ๐—ฒ๐—ฒ๐˜€๐˜๐—ฑ๐—ฎ๐—ด๐—ฒ๐—ป, ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐˜‚๐—ถ๐˜๐˜‡๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป…

Eerst maar even dit : waarom zou je het er nรญet over hebben? Communicatie heeft een paar lagen: inhoud, interactie, intentie en impuls. Hier staan Leonie Stekelenburg en ik bij stil in onze trainingen en webinars over klimaatcommunicatie.

Tijdens de feestdagen is de belangrijkste ๐—œ๐—ป๐˜๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ถ๐—ฒ van je disgenoten om te ontspannen en plezier te hebben. De ๐—œ๐—บ๐—ฝ๐˜‚๐—น๐˜€ zal niet zelden beneveld zijn door nog wat alcohol. Je staat dus 2-0 achter om het over een beladen, ingewikkeld onderwerp te hebben. Hoe sterk je ๐—œ๐—ป๐—ต๐—ผ๐˜‚๐—ฑ of ๐—œ๐—ป๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฐ๐˜๐—ถ๐—ฒ skills ook zijn.

De uitzonderingen?

1๏ธโƒฃ als de ander erover begint, of
2๏ธโƒฃ als jij het op een persoonlijke, praktische, plezierige manier kan toevoegen.

1๏ธโƒฃ Zeg er wat van als iemand uit het niets op je duurzame hart trapt, of erger nog: om je uit de tent te lokken. Niet om het gesprek aan te gaan (wederom: geen goede timing), maar om het te begrenzen.
Bijvoorbeeld: “Dat vind ik wel verdrietig/lastig/schrikbarend dat je zoiets zegt, omdat ik dat heel anders beleef. Maar ik wil het daar nu niet over hebben. Kunnen we best een ander keertje doen, als jij dat wil.”
2๏ธโƒฃ Bijvoorbeeld: “Wat vind je ervan, dit ijs? Had je het al eens eerder geproefd? Ik heb het ontdekt in mijn zoektocht naar klimaatvriendelijker eten en deze vegan variant beviel me wel!”

Als jouw leven en werk een boek is, hoe heet dan het volgende hoofdstuk? Dat is een van de vragen die wij deelnemers aan onze Deep Changemaker Circles stellen.

โ“ Lastig om in je eentje te beantwoorden.
๐ŸŒฑ Iets makkelijker om dat te doen in gesprek met een coach.
๐ŸŽ‰ Inspirerend om dat te bedenken en uit te spreken, samen met deelnemers die duurzaamheid en sociale waarden รณรณk belangrijk vinden.

Mooie hoofdstuktitels die wij de afgelopen jaren hoorden:
๐Ÿ“– โ€œDe dans naar duurzaamheid leidenโ€œ
๐Ÿ“– โ€œDe puzzel compleetโ€
๐Ÿ“– โ€œMet open gemoed de toekomst tegemoetโ€
๐Ÿ“– โ€œWaarin <eigen naam> verbindt en vermenigvuldigtโ€

Waarom werkt dit, zoโ€™n reflectievraag die wat poรซtisch en ongrijpbaar is?
Omdat de impact die je maakt een combinatie is van je hart, je ziel en je handen (actie).

Actie zonder hart & ziel gaat alle kanten op en mist kracht.
Bezieling zonder actie mist impact.

Het is de combinatie van bewust voelen en daadkrachtig doen die optimale impact teweegbrengt. Bovendien: je onbewuste filtert continu de informatie die jij dagelijks tot je neemt. Als je onbewuste niet meedoet aan je missie, dan filtert het mogelijk kansen weg! 

In de circles gebruiken we de kracht van de groep en van ervaringsoefeningen die ook ons onbewuste helpen richten. Daarnaast reiken we je manieren aan om je impact te vergroten, staan we stil bij keuzes die bij jouw missie en kwaliteiten passen, en bij energiegevers en -lekken.


Altijd de nieuwste posts meteen lezen? Volg Manu via Manu Busschots ๐Ÿ’š | LinkedIn

Manu Busschots