Blog (december 2024) – door Manu Busschots
Sociale media zijn vluchtig. Jammer, vinden we soms. Want sommige inzichten zijn het veel langer waard om te delen. Daarom een selectie uit de meest gelezen posts van Manu, namens Deep Change Academy. Oorspronkelijk werden ze geplaatst in december 2024.
Smaken ze naar meer? Volg Manu via Manu Busschots ๐ | LinkedIn
Fossielvrij in 2030. Hoe dan?
Fossielvrij in 2030? Hoe dan, vroeg de algemeen directeur zich af.
“Dat weet ik ook niet, maar als je het niet opschrijft, dan gaan we er ook niet over nadenken” gaf de brouwmeester als antwoord. Ze zijn nu een paar jaar verder. Het is eind 2024 en de mensen van Gulpener Bierbrouwerij zijn er nog niet, maar ze gaan er wel komen! Duurzaamste brouwerij van Europa…
Tijdens een reรผnie van de deelnemers aan het Sustainability Leadership Programme van TIAS School for Business and Society kregen wij het hele verhaal te horen van de obstakels die ze moesten overwinnen om de stip op de horizon werkelijkheid te maken.
De start was meteen lastig: van de vijf partijen die ze vroegen om een voorstel, haakten meerdere partijen af, omdat het te moeilijk leek. Maar 1 partij ging de uitdaging aan en werkte een jaar lang aan innovaties, om het energie-intensieve proces van brouwen volledig te elektrificeren.
Bewonderenswaardig: wat ze hiervan geleerd hebben, willen ze bij Gulpener best delen met andere brouwers. Want ‘het kan ons niet snel genoeg gaan, dat de hele branche verduurzaamt.’
Zo kan het dus lopen, als leiders er vol voor gaan, samen met de hele organisatie. Eerlijk is eerlijk: niet iedereen kon of wilde mee in de jaren tachtig toen de vader van de huidige directeur voorstelde om niet alleen te ondernemen, maar maatschappelijk verantwoord te ondernemen.
Maar inmiddels willen ze nooit meer terug, daarvoor zijn de voordelen te groot. Het onderscheidt hen commercieel: mensen kiezen er bewust voor bij deze brouwerij te werken. De wederkerig opgebouwde relaties (ipv transactioneel winst maken) hielpen hen door de coronapandemie.
Hun doorzetten en ambities als ondernemer vond ik dubbel inspirerend in een tijd waarbij de politiek achterloopt op de klimaatdoelstellingen.
Praten over klimaat? Let op je timing!
“Je wordt niet dik tussen kerst en oud en nieuw, maar tussen oud en nieuw en kerst”. ๐ฉ๐ฎ๐ป๐๐ถ๐ ๐ฑ๐ถ๐ฒ๐๐ฒ๐น๐ณ๐ฑ๐ฒ ๐ด๐ฒ๐ฑ๐ฎ๐ฐ๐ต๐๐ฒ ๐ฎ๐ฑ๐๐ถ๐๐ฒ๐ฒ๐ฟ ๐ถ๐ธ ๐ท๐ฒ ๐ผ๐บ ๐ก๐๐๐ง ๐ผ๐๐ฒ๐ฟ ๐ธ๐น๐ถ๐บ๐ฎ๐ฎ๐๐ฎ๐ฐ๐๐ถ๐ฒ ๐๐ฒ ๐๐ฝ๐ฟ๐ฒ๐ธ๐ฒ๐ป ๐๐ถ๐ท๐ฑ๐ฒ๐ป๐ ๐ฑ๐ฒ ๐ณ๐ฒ๐ฒ๐๐๐ฑ๐ฎ๐ด๐ฒ๐ป, ๐บ๐ฒ๐ ๐ฒ๐ฒ๐ป ๐ฝ๐ฎ๐ฎ๐ฟ ๐๐ถ๐๐๐ผ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐ถ๐ป๐ด๐ฒ๐ป…
Eerst maar even dit : waarom zou je het er nรญet over hebben? Communicatie heeft een paar lagen: inhoud, interactie, intentie en impuls. Hier staan Leonie Stekelenburg en ik bij stil in onze trainingen en webinars over klimaatcommunicatie.
Tijdens de feestdagen is de belangrijkste ๐๐ป๐๐ฒ๐ป๐๐ถ๐ฒ van je disgenoten om te ontspannen en plezier te hebben. De ๐๐บ๐ฝ๐๐น๐ zal niet zelden beneveld zijn door nog wat alcohol. Je staat dus 2-0 achter om het over een beladen, ingewikkeld onderwerp te hebben. Hoe sterk je ๐๐ป๐ต๐ผ๐๐ฑ of ๐๐ป๐๐ฒ๐ฟ๐ฎ๐ฐ๐๐ถ๐ฒ skills ook zijn.
De uitzonderingen?
1๏ธโฃ als de ander erover begint, of
2๏ธโฃ als jij het op een persoonlijke, praktische, plezierige manier kan toevoegen.
1๏ธโฃ Zeg er wat van als iemand uit het niets op je duurzame hart trapt, of erger nog: om je uit de tent te lokken. Niet om het gesprek aan te gaan (wederom: geen goede timing), maar om het te begrenzen.
Bijvoorbeeld: “Dat vind ik wel verdrietig/lastig/schrikbarend dat je zoiets zegt, omdat ik dat heel anders beleef. Maar ik wil het daar nu niet over hebben. Kunnen we best een ander keertje doen, als jij dat wil.”
2๏ธโฃ Bijvoorbeeld: “Wat vind je ervan, dit ijs? Had je het al eens eerder geproefd? Ik heb het ontdekt in mijn zoektocht naar klimaatvriendelijker eten en deze vegan variant beviel me wel!”
Hoe heet jouw volgende hoofdstuk?
Als jouw leven en werk een boek is, hoe heet dan het volgende hoofdstuk? Dat is een van de vragen die wij deelnemers aan onze Deep Changemaker Circles stellen.
โ Lastig om in je eentje te beantwoorden.
๐ฑ Iets makkelijker om dat te doen in gesprek met een coach.
๐ Inspirerend om dat te bedenken en uit te spreken, samen met deelnemers die duurzaamheid en sociale waarden รณรณk belangrijk vinden.
Mooie hoofdstuktitels die wij de afgelopen jaren hoorden:
๐ โDe dans naar duurzaamheid leidenโ
๐ โDe puzzel compleetโ
๐ โMet open gemoed de toekomst tegemoetโ
๐ โWaarin <eigen naam> verbindt en vermenigvuldigtโ
Waarom werkt dit, zoโn reflectievraag die wat poรซtisch en ongrijpbaar is?
Omdat de impact die je maakt een combinatie is van je hart, je ziel en je handen (actie).
Actie zonder hart & ziel gaat alle kanten op en mist kracht.
Bezieling zonder actie mist impact.
Het is de combinatie van bewust voelen en daadkrachtig doen die optimale impact teweegbrengt. Bovendien: je onbewuste filtert continu de informatie die jij dagelijks tot je neemt. Als je onbewuste niet meedoet aan je missie, dan filtert het mogelijk kansen weg!
In de circles gebruiken we de kracht van de groep en van ervaringsoefeningen die ook ons onbewuste helpen richten. Daarnaast reiken we je manieren aan om je impact te vergroten, staan we stil bij keuzes die bij jouw missie en kwaliteiten passen, en bij energiegevers en -lekken.
Altijd de nieuwste posts meteen lezen? Volg Manu via Manu Busschots ๐ | LinkedIn

Manu Busschots